Vårt projekt #2

När man nu har börjat, räcker det ju inte med en motor. Vi kände att vi var tvungna att ha en i reserv också. Det är alltid bra med reservdelar. På Gullbergskajen i Göteborg visade det sig av en händelse att det låg ett bärgat "vrak" med en likadan motor som vi redan hade! Efter ett antal telefonsamtal med kommunen, ägare och andra instanser fick vi tillåtelse att ta reda på denna motor. Den hade legat på botten av Göta älv i ett antal månader och var inte i sådär fint skick som man kunnat önska sig. Men skam den som ger sig. "Is there a will, there is a way!". Efter ett par dagars slit med motorsåg och yxa blev den frilagd!

Nu visade det sig att den inte alls var som den första. Detta var en 80hkr Hundested. Den första var bara på 65......
Det är kul med variation.

Det blev en HUNDESTED till!

27 Februari 2004:


Klicka på bilderna så får du en förstorad bild!

 

28 Februari 2004:

Efter två dagars slit kom så kranbilen och motorn var i säkert förvar. Mycket jobb kvarstår dock.


Klicka på bilderna så får du en förstorad bild!

 

6 Mars 2004:

Rengörningen startade omgående. Det blev ett digert arbete men resultatet blev ganska bra. Det visade sig att motorn inte tagit så stor skada av tiden i vattnet.
Det fanns dock en frostskada på cylindern. Kylmantlingen hade fått sig in knäck. Invändigt var dock cylindern intakt.


Klicka på bilderna så får du en förstorad bild!

 

7 Mars 2004:

Efter tvätten plockades det som gick att plocka isär, isär.


Klicka på bilderna så får du en förstorad bild!

14 April 2004:

Lite renare efter lite slit!


Klicka på bilderna så får du en förstorad bild!

 

18 Juni 2004:

Cylindern hade en frostskada som på ett eller annat sätt måste tas om hand.


Klicka på bilden så får du en förstorad bild!

 

14 September 2004:

Eftersom cylindern hade en spricka i kylmantlingen kom vi överens om att åtgärda detta på ett så korrekt sätt som möjligt. Att svetsa denna skada var det enda rätta. Eftersom vi själva inte har någon direkt erfarenhet av att svetsa i gjutjärn fick ett proffs i ämnet ta på sig uppgiften. Den som mycket villigt tog på sig arbetet var Janne på TUBA:s Smide i Kungsör.


Klicka på bilderna så får du en förstorad bild!

Arbetet är inte färdigt än, men är på gång.

 

29 September 2004:

För att transportera vår motorer har vi anpassat en gammal båtvagn. Ursprunget är en lavettvagn bygd 1942. En rejäl sak som tål större motorer än denna. Det är ju bra, då man inte vet vad framtiden har att ge.......


Klicka på bilderna så får du en förstorad bild!

30 September 2004:

Efter det att vagnen blev klar byggde vi en vagga som motorn ska stå i. Denna vagga är så konstruerad att den med enkla hjälpmedel kan hissas upp och fästas i vagnen. Motorn behöver alltså inte stå på vagnen då den är igång. Mycket praktiskt. Om sedan denna vagga är tillräckligt tung får framtiden utvisa.


Klicka på bilderna så får du en förstorad bild!

 

11 Oktober 2004:

Denna dag blev historisk för vårt projekt. Janne på TUBA:s smide i Kungsör blev klar med svetsningen. Ingen kunde gjort det bättre. Den saken är klar! (Hoppas bara den är tät...). Vi hämtade hem cylindern för vidare bearbetning. Lite kemisk metall på fogen för att täta eventuella "kryphål". Efter härdning kommer det att finslipas.


Klicka på bilderna så får du en förstorad bild!

 

17 Oktober 2004:

Har nu spacklat upp svetsen med kemisk metall och lagt på en grundfärg.


Klicka på bilderna så får du en förstorad bild!

 

24 Oktober 2004:

En milstolpe! Cylindern är monterad efter renoveringen. Två nöjda entusiaster beundrar ....


Klicka på bilderna så får du en förstorad bild!

 

2 Augusti 2005:

Tillfällig? röd färg för att skydda vår dyrgrip.


Klicka på bilderna så får du en förstorad bild!